Varoituksen merkitys työntekijälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle

Työntekijän varoittaminen on yleensä epämiellyttävä tehtävä – ja varoituksen saaminen tuntuu vielä kurjemmalta. Silti toisinaan, jos lievemmät ja lempeämmät keinot eivät tepsi, varoitus kannattaa antaa. Mutta kuinka se tehdään mahdollisimman fiksusti: hyödyt maksimoiden ja haitat minimoiden? Mitä kaikkea hyvään varoitukseen ja varoitusprosessiin sisältyy?


Kenelle

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajien edustajille, kuten johtajille, esimiehille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Webinaarissa käsitellään työsuhteisten henkilöiden lisäksi virkamiehen ja viranhaltijan varoittamista sekä henkilöperusteista irtisanomista, joten koulutus sopii yksityisen ja kolmannen sektorin lisäksi hyvin myös julkisen sektorin työnantajille.


Hyöty osallistujalle

Työnantaja saa irtisanoa työntekijän henkilöstä johtuvilla perusteilla vain, jos siihen on asiallinen ja painava syy. Kyseessä voi olla esimerkiksi työntekijän huolimattomuus ja työtehtävien laiminlyönnit, aikaansaamattomuus, epärehellisyys tai muu sopimaton käytös. Irtisanoa ei kuitenkaan yleensä saa ilman voimassa olevaa varoitusta ja sitä, ettei työntekijä varoituksella annetusta mahdollisuudesta ja muusta tuesta huolimatta ole korjannut menettelyään.

Teoriassa helppo asia on kuitenkin usein käytännössä monella työpaikalla vaikea. Siksi tässä webinaarissa käsitellään varoituksen antamista ja merkitystä käytännönläheisesti vaihe vaiheelta. Kouluttaja nostaa esiin tyypillisiä punnintatilanteita ratkaisuineen, esimerkiksi

  • milloin ja mistä kannattaa varoittaa
  • miten varoitus annetaan mahdollisimman oikein
  • kauanko varoitus on voimassa ja
  • mikä minkäkin varoituksen merkitys on irtisanomista pohdittaessa.

Webinaari sisältää myös mallitekstejä varoituksiin.

Koulutus alkaa

Päivä(t)

:

H(s)

:

Minuutti(a)

:

Second(s)

Katariina Sorvanto

Katariina Sorvanto

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esimiehenä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.

Tutustu koulutukseen tarkemmin sen omalla verkkosivulla

Muut viimeisimmät koulutukset

Excel-perjantai – eniten kysytyt 2022 (1/2 pv) 08.04.2022

Edellinen kerta oli loppuunmyyty - ilmoittaudu heti! Käytä yksi aamu näihin Excel-tietoiskuihin ja säästät seuraavan vuoden aikana vähintään 40 tuntia työaikaa! Tämä webinaarikokonaisuus klo 9-12 sisältää neljä tietoiskua Excelistä!Jokainen Excel-tietoisku kestää...

Kone- ja laitetoimitussopimukset (1/2 pv) 21.04.2022

Vältä nyt ongelmatilanteet koneiden ja laitteiden kotimaan ja ulkomaan kaupassa Suomalaisilla yrityksillä on usein puutteita sopimuksissa. Suuriakin kone- ja laitetoimituksia toimitetaan puutteellisilla sopimuksilla, ja vastuukysymyksiä ei aina ymmärretä. Erityisesti...

Teams-kokouksen kikat ja konstit (90 min) 25.04.2022

Järjestä onnistuneita kokouksia Teamsilla! – Osaatko aktivoida osallistujia ja hyödyntää jaettuja tiedostoja?– Osaatko huomioida organisaation ulkopuolisten käyttäjien rajoitukset?– Osaatko hyödyntää pienryhmiä (breakout rooms)? Teams-kokouksen kikat ja konstit on...

Saavutettavuus digipalveluissa (90 min) 17.03.2022 klo 13:00 – 14:30

Tuotettu yhteistyössä kanssa. Paranna digitaalisten palvelujen laatua – saavutettavuus on asiakaspalvelua Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on varmistaa, että kaikki käyttäjät voivat käyttää julkisia verkko- ja mobiilipalveluja riippumatta henkilökohtaisista...